26 februari: Joakim Carlsson

Den 26:e februari är temat förändring. Hur kan vi lyckas med nödvändiga förändringar, och hur får man med sig andra på tåget när förändringen är ett måste? Att hantera olika perspektiv, mål och viljor kan vara en riktig utmaning.

 
Gävlesonen Joakim Carlsson, fd VD på Sibylla, berättar om sin förändringsresa från att arbeta i pappas kiosk i Gävle till att genomföra Sibyllas största förändring någonsin. Såhär berättar Joakim själv om sin föreläsning:

Jag jobbade som ung i pappas Sibyllakiosk i Gävle och blev efter ett antal år franchisetagare i Sibylla under tio år. När jag 2011 blev VD för hela Sibyllakedjan så kändes det naturligt, men också utmanande.

Sibylla var ett välkänt och traditionellt varumärke, men tappade konstant försäljning och marknadsandelar till de stora kedjorna. Kedjans franchisetagare var också ägare av kedjans bolag, till 49%. Huvudägaren Atria ägde då 51% av kedjan samt varumärket och fabriken som producerar korv och hamburgare. Man kan säga att dessa två ägare av kedjan hade lite olika perspektiv.

Att samtidigt stå inför den kanske största förändringsresan någonsin ställde såklart stora krav på hur vi genomförde alla förändringar som krävdes.

Jag kommer berätta hur vi lade upp strategin för att få med alla på tåget. Eller ville vi verkligen ha med alla på tåget? Vi var tvungna att bestämma oss för vart vi skulle och sedan övertyga både ägare och tillika franchisetagare om att det är den rätta vägen. Det blev många turer och utmaningar men också otroligt med lärdomar.

Jag brukar föreläsa för olika typer av kedjor och alla brukar hitta ett antal igenkänningsfaktorer som faktiskt är precis likadana. Hos Sibylla kan det handla om ketchup, hos Stjärnurmakarna om batterier och hos Bolist är det spikar.

Jag ser verkligen fram emot att dela med mig av mina erfarenheter och att få träffa er alla.

Joakim Carlsson

Tid: 08:00-09:00, fredag 26 februari

Plats: Online

Anmälan: https://simplesignup.se/event/177317